Conflict met Focuskliniek. Waarover?

Door Annet Damen op 3 maart 2006
Conflict met Focuskliniek! Waarover?
 
Ik heb in 2002 een LASEK behandeling laten doen. Het centrum stelt zich voor: sinds 1992 laserervaring, kwaliteit die voorop staat en geen winstbejag. Wat maakt ze hier van waar?
 
Voor de behandeling
In 2002 was ik 32, bijziend (-4.25 links, -2.75 rechts) en verdroeg geen contactlenzen meer. Er zat twee weken tussen de behandelingen van de ogen in. Op één behandeldag werd mijn behandeling naar ’s avonds verzet omdat de laser stuk was en gemaakt moest worden.
 
Klachten na de behandeling
Gedurende drie maanden na de behandelingen had ik veel klachten. Na diverse controles werd er elke keer een goede genezing bevestigt. Zes maanden na behandeling bedroeg de gemeten reststerkte links +1.25 C -0.75 en rechts C -0.75. Zonder bril zag ik met links zeer dof en mat op de letterkaart 90% (was 120%), met rechts 50% (was 100%). Met brilcorrectie verbeterde alleen het zicht van rechteroog naar 100%.
 
Het dagelijkse leven ziet anders dan de letterkaart: ik zag op geen één afstand scherp. Verkeersborden en letters zagen er verbogen, raar uit. Ook met brilcorrectie! Ook zag ik tv ondertiteling dubbel en schaduwbeelden. De arts vond met de meting dat de restcorrectie klein was, daarmee de operatie geslaagd was en ik maar een bril moest dragen als ik niet zonder kon.
 
Second opinions
Bij een second opinion bij VisionClinics werd na onderzoek direct de conclusie getrokken dat er in beide ogen decentraal gelaserd was. Dit werd niet door mijn arts (h)erkend. Ik moest maar na drie maanden terugkomen. Nog minder serieus genomen gevoeld, ben ik voor een third opinion (inmiddels 10 maanden na behandeling) gegaan bij Excimer Lasercentrum Nijmegen, wederom ter plekke de conclusie: decentraal gelaserd in beide ogen. Weer naar mijn arts…alleen links werd nu (h)erkend. Voor het rechteroog werd mijn foto’s voorgelegd bij de Griekse professor Pallikares. Wederom conclusie decentratie beide ogen.
 
Welke oogkliniek is dit?
Een specialistisch ziekenhuis: het Oogziekenhuis Rotterdam, ofwel Focuskliniek.
 
En wat is de oplossing voor decentratie?
Harde contactlenzen. Die ik niet verdraag! Dit risico is nooit gemeld!
 
En wat nu?
Ik ben bij Dr. Vryghem in Brussel terecht gekomen. Hij heeft initiatief genomen om met professor Seiler dagen te organiseren voor zeer teleurstellende laserresultaten. Daar werd mij verteld dat er meerdere behandelingen nodig waren om verbetering aan te brengen. Inmiddels ben ik 1x rechts en 3x links herbehandeld. (LASIK, flap liften na LASIK, PRK op flap). Het heeft zeker verbetering gegeven, maar ben nog steeds afhankelijk van een bril en blijf klachten houden. Bij deze kliniek heb ik tenminste het gevoel, dat er de wil is om het probleem op te lossen. Dat gevoel heb ik bij Focuskliniek niet: mijn arts heeft de begeleiding overgedragen aan een collega. Het frappante is dat ze elkaar tegenspreken over een topografische foto.
 
Gemaakte kosten
Ik heb 3700 betaald aan Focuskliniek voor behandeling. Focuskliniek heeft slechts 1400 betaald aan Brussel voor herbehandeling. Ik ben al meer dan 2500 kwijt aan reiskosten, brillenglazen en second opinions. Wie weet wat volgt?
 
Krijg ik vergoeding voor onvoorziene kosten?
Nee, zegt focuskliniek. Het is niet aantoonbaar fout gegaan. Ja maar, het resultaat is toch niet goed? Focuskliniek gaat toch voor kwaliteit? Op het moment dat ze zelf niet in staat zijn na te behandelen, blijkt aantoonbaar fout een heel belangrijk discussiepunt te zijn. De verkoopargumenten kwaliteit voorop te hebben en geen winstbejag te hebben worden in een klap over boord gezet. Ik moet Focuskliniek dan maar aansprakelijk stellen aldus de directeur van het OZR.
 
Aansprakelijk stellen
Zo gezegd, zo gedaan. Hiervoor vraag ik een kopie van mijn medisch dossier op. De second opinions ontbreken. Als ik om foto’s van een bepaalde datum vraag, krijg ik tot 3x toe foto’s van andere data toegestuurd.…om vervolgens te horen dat ze niet genomen zouden zijn. De kwestie loopt nog…
 
Had Focuskliniek me maar ook verteld dat:
  • de behandelde arts zich in zijn leercurve bevond (in medische literatuur staat dat de statische kans op complicaties dan het grootst is) in plaats van de ruime 10 jaar ervaring op hun folder etc.
  • veel lasercentra al recentere apparatuur hadden
  • er een alternatief implantaatlenzen was voor mijn sterkte
  • er risico is op complicaties is, die met bril niet goed te corrigeren zijn
  • mijn behandelde arts stond niet geregistreerd  als refractiechirurg (de uitleg van Focuskliniek is dat het insturen van de papieren hiervoor aan de aandacht van de arts was ontsnapt)
  • het toestemmingsformulier onvolledig was (toeval of niet, maar na het aansprakelijk stellen is het informed consent drastisch veranderd)
 
Een paar gemaakte opmerkingen door mijn arts
  • Het is gelukt om de bijziendheid op te heffen (daarvoor in de plaats heb ik een andere afwijking gekregen waarmee, ik ondanks bril, nog slechter zie dan voor de behandeling!)
  • De aan uw bestede tijd is niet meer in geld uit te drukken (schade aan mijn ogen ook niet!)
  • U kunt wel fietsen en wandelen met deze restcorrectie (wat ik niet kon en kan, en alsof ik de hele dag wandel en fiets?!)
 
Mijn conclusie over Focuskliniek
Ik heb een zeer bittere nasmaak aan Focuskliniek. Voor hen weegt zo min mogelijk geld uitgeven zwaarder dan mijn resultaat en klanttevredenheid. Toch raar dat een kliniek die niet op winst uit is, vergelijkbare tarieven hanteert als commerciële klinieken. Er is iets mis gegaan tijdens mijn behandelingen. Maar omdat ze niet weten wat er mis is gegaan, vraagt focuskliniek mij bewijs aan te leveren. Als ik dat niet kan, zijn zij niet bereid verdere kosten op zich te nemen, terwijl het probleem daar wel ontstaan is.
 
Nice to know
Focuskliniek duikt o.a. op in de media met oppassen met ooglaseren over de grens, vooral in lage lonenlanden! Bijvoorbeeld bij Kassa waar decentratie direct wordt herkend bij gedupeerden die zijn behandeld in Portugal. Raar dat ze er bij mij bijna een jaar over gedaan hebben. Mijn casus werd voorgelegd aan de Griekse professor Pallikares omdat ze er zelf niet uitkwamen. Deze blijkt medisch directeur te zijn van dunyaeye ziekenhuis in Istanbul. In België liggen de tarieven ook aanzienlijk lager dan in Nederland. Maar dat is wel de plek waar aan mijn probleem gewerkt wordt.

Noot redactie: reacties op dit artikel en het verhaal van Annet kunt u geven in dit topic op het Ooglasertrefpunt forum: