Het was een grote knoop om door te hakken

Door Jelle Van Herck op 23 december 2015
Eind augustus 2015 onderging ik een ooglaserbehandeling bij Medifocus in Oud-Heverlee (België), de afdeling oogheelkunde van Mediclinic. Ik was enkele weken voordien reeds op consultatie geweest en er werd toen vastgesteld dat ik een goede kandidaat was voor de Relex Smile behandeling, aan beide ogen. Ook andere methoden werden mij voorgesteld, met daarbij een uitleg over wat de operatie juist inhield en hoe de techniek juist werkt. Op voorhand werd mij ook duidelijk gemaakt dat er een standaardprocedure bestond, waarbij er geen kleine lettertjes of losse eindjes aan te pas kwamen: de betalingswijze was duidelijk geregeld, net als de nazorg, die mij op voorhand en dag per dag werd uitgelegd. Hiermee wist ik dus waar ik mij aan kon verwachten, ook na de operatie. Wat mij er zelf sterk in aansprak was trouwens de begeleiding na de operatie, die één jaar duurt en waarin eventueel bijkomende procedures in de prijs vervat zitten. Op die manier beschikte ik toch over een extra zekerheid, gezien een oogoperatie een redelijk grote investering is. De procedure zelf was ietwat beangstigend, een operatie aan de ogen is sowieso zeer delicaat, maar ik werd goed begeleid. Dokter Van Cleynenbreugel had mij voor de eigenlijke behandeling geïnformeerd over de verschillende stappen van de procedure en hoe deze juist ging verlopen. Niettemin de operatie een bevreemdende ervaring was, werden op deze manier verassingen vermeden. De operatie zelf is en blijft natuurlijk een stressmoment, maar verloopt voor de rest volledig pijnloos. Kort gezegd: het is iets waar je door moet, maar in mijn geval verliep het qua tijd redelijk vlug en zonder complicaties.

Ook achteraf verliep de genezing zeer vlot en afgezien van de dag van de operatie, bleef de hinder voor mezelf zeer beperkt. Dokter Van Cleynenbreugel had mij op voorhand al gevraagd om de nodige medicatie te kopen en mee te nemen naar de kliniek op de dag van de operatie, dus ik had alles wat ik nodig had om de komende weken door te komen. Op zich zeker geen slechte zaak, want na zo"n operatie wil je het liefst van al thuis even "cocoonen".

De nazorg zelf verliep grotendeels vlekkeloos, ik kon ook altijd bij Dr. Van Cleynenbreugel terecht voor eventuele vragen die ik had. Het antwoord hierop kwam steeds vlug, telefonisch of via mail. Na twee dagen kon ik terug met de auto rijden en viel me al op hoe zeer mijn zicht verbeterd was (de wolken in de verte zagen er een stuk gedetailleerder uit). Niettemin hadden mijn ogen nog wel wat tijd nodig om volledig naar een "normale" toestand terug te keren, het meest onaangename aspect was dan ook een soort van "waas" die zich soms op je ogen zet. Dokter Van Cleynenbreugel had mij op voorhand wel gewaarschuwd dat dit er bij hoorde, na de operatie gaat je zicht wat op en af, maar op de langere termijn zag ik zoals gezegd al vlug een sterke verbetering.

Hoewel ik in het begin wel twijfels had over de operatie ben ik achteraf zeer blij dat ik ze heb laten uitvoeren: ik kan nu zonder bril of lenzen door het leven, wat me een stuk minder afhankelijk maakt. Een scenario zoals ik die men bril verlies en daardoor hopeloos verloren rij, omdat er een wegomleiding is en ik niet op tijd de (voor mij onbekende) borden kan lezen, zal nu niet meer vlug voorkomen. Ook met men keuze voor Medifocus ben ik zeer tevreden: ik kon er steeds terecht met vragen, werd er vriendelijk ontvangen door de dokter (en zijn assistente) en de procedures die zij hanteren zijn zeer eenvoudig en transparant. Ook de nazorg, in de vorm van controlebezoeken na de operatie, verlopen tot nu toe zeer gunstig.

Voor mensen die twijfelen aan een ooglaserbehandeling is mijn raad om er inderdaad goed over na te denken en zeker ook de nazorg niet uit het oog te verliezen. Wat Medifocus betreft zit je wat dat betreft echter wel goed, er zitten geen addertjes onder het gras en de professionaliteit schuilt er soms in de meest simpele dingen (zoals een checklist vlak voor de operatie, waarbij je voor de zekerheid nog eens je naam zegt, zodat ze weten dat ze de juiste patiënt op tafel hebben liggen). Kortom: het was een grote knoop om door te hakken maar eenmaal die fase voorbij, verliep het beter dan gedacht en met een positief en zichtbaar resultaat.

Met vriendelijke groeten,

Jelle Van Herck